Logopeda

Logopeda szkolny – pani Monika Wołoszka

Adres e-mail: monwol.sp@gmail.com

 

„Jeśli chcemy zgłębiać prawdę o świecie, to zawsze musimy opierać się na mowie”
– Rudolf Steiner

 

 

Celem terapii logopedycznej jest kształtowanie prawidłowej wymowy. Osiąga się go poprzez systematyczne ćwiczenia, których efektem jest:

— kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych,

— usprawnianie narządów artykulacyjnych,

— doskonalenie słuchu fonematycznego,

— wywoływanie prawidłowego brzmienia zaburzonych głosek,

— automatyzacja prawidłowej artykulacji,

— wzbogacanie zasobu słownictwa,

— stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka. 

 

Podstawową zasadą skutecznej terapii logopedycznej jest systematyczna praca z dzieckiem w domu.

Tylko wspólna praca: logopedy, dziecka i rodzica przyniesie zamierzone efekty.

Rodzice mogą wykorzystać na ćwiczenia dodatkowe okazje, np. jazdę samochodem, wieczorne zabawy, spacery, zabawę na placu zabaw.

 

Rodzicu!

Jeżeli masz jakąkolwiek wątpliwość czy rozwój mowy twojego dziecka przebiega prawidłowo, udaj się natychmiast do logopedy. Wczesne wykrycie zaburzenia mowy zwiększa szanse na powodzenie terapii logopedycznej.

Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?

  1. Dziecko nieprawidłowo oddycha, ma ciągle otwartą buzię, mówi przez nos.
  2. Dziecko ma trudności z gryzieniem i żuciem pokarmów.
  3. Podczas artykulacji głosek [ś, ź, ć, dź], [s, z, c, dz], [sz, ż, cz, dż], [t, d, n] dziecko wsuwa język między zęby.
  4. Dziecko zniekształca głoski, zastępuje je innymi, mowa jest niewyraźna.
  5. Jeśli utrzymuje się rozwojowa niepłynność mówienia, dziecko często zacina się, powtarza sylaby.

 

Ciekawostki  logopedyczne

  • Dziecko nie rodzi się ze znajomością określonego języka, ale z możliwością jego nauczenia się.
  • Zaledwie ok. 3% trzylatków i 5% czterolatków artykułuje głoski całkowicie poprawnie, jak osoby dorosłe. Zasadnicza zmiana następuje dopiero w mowie pięciolatków – poprawnie mówiących jest ok. 50%.
  • Nie należy mylić wad artykulacyjnych (np. seplenienia międzyzębowego) z niedojrzałymi formami artykulacyjnymi. Według statystyk nieprawidłowa mowa pięciolatków jest spowodowana w takim samym stopniu opóźnionym rozwojem mowy jak i wadami bezwzględnie wymagającymi terapii logopedycznej.
  • Najtrudniejsze do wymówienia głoski dla dzieci to szereg sz, ż, cz, dż oraz r. Według statystyk potrafi je wymówić 60% pięciolatków.
  • Rozwój mowy dziecka powinien być teoretycznie ukończony w 6-7 roku życia.
  • Opóźniony rozwój motoryki wiąże się z rozwojem mowy, np. jeśli dziecko nie raczkuje, późno siada, późno samo staje, jest mało samodzielne to sygnał dla rodziców, że jego mowa będzie także opóźniona.
  • Według statystyk logopedycznych chłopcy są w znacznie większym stopniu narażeni na wady mowy mające u podstawy zaburzenia centralnego układu nerwowego.
  • Między 3 a 7 rokiem życia nie należy pod żadnym pozorem zmuszać dziecka leworęcznego do korzystania z prawej ręki – próby takie mogą zaburzyć prawidłowy rozwój mowy i np. doprowadzić do jąkania.
  • Prawie u co trzeciego dziecka leworęcznego występują poważne wady artykulacyjne, podczas, gdy jedynie u 7% dzieci praworęcznych. Podobnie ma się też rzecz z jąkaniem – dzieci leworęczne stanowią 60% jąkających się.
  • Wiele znanych osób miało problemy z jąkaniem się, np. Mojżesz, Karol Darwin, Izaak Newton, Winston Churchill czy, popularny komik, Jaś Fasola. Do tych osób należała również Marilyn Monroe.

Źródło:

T. Bartkowska Rozwój mowy dziecka przedszkolnego; M. Sovak Wychowanie mańkuta w rodzinie.

 

„GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA”

Ćwiczenia artykulacyjne, nazywane potocznie gimnastyką buzi i języka, mogą być wykonywane przez całą rodzinę jako forma wspólnej zabawy w wolnym czasie. Chodzi o to, aby czerpać z nich przyjemność, a jednocześnie wspomóc rozwój aparatu mowy dziecka.  Już  2-3 latek chętnie podejmie taką inicjatywę i zainteresuje się zabawą. Pomocne mogą być także dostępne zabawy i gry planszowe.

Możemy wykonywać po kolei ćwiczenia warg, języka, podniebienia miękkiego oraz zabawy oddechowe. Do tych ostatnich możemy wykorzystać bańki mydlane, kolorowe piórka lub skrawki papieru, urządzając zawody w dmuchaniu (kto pierwszy lub kto dalej dmuchnie). Oto kilka przykładowych ćwiczeń do wykorzystania przez rodziców w domu.

JĘZYK
• kląskanie jak konik,
• malowanie szerokim językiem podniebienia,
• liczenie zębów na dole i na górze,
• wypychanie językiem policzków.

WARGI
• przesyłanie buziaków,
• szeroki uśmiech – dzióbek z ust,
• naśladowanie wozu strażackiego: „i-o-i-o”,
• czesanie ust zębami.

PODNIEBIENIE MIĘKKIE
• otwieranie i zamykanie paszczy krokodyla z jednoczesnym naśladowaniem odgłosu,
• chrapanie misia,
• płukanie gardła.

PORADY DLA RODZICÓW:
• ćwicz ze swoim dzieckiem ok. 5 – 10 minut codziennie,
• można bawić się przed lustrem, wówczas dziecko obserwując, będzie naśladować rodzica,
• ćwiczenia powinny mieć formę radosnej zabawy, a nie przykrego obowiązku,
• nie wszystkie ćwiczenia będą wychodzić od razu – trening czyni mistrza.

KORZYŚCI GIMNASTYKI BUZI I  JĘZYKA
• świetna zabawa dla całej rodziny,
• rozwój aparatu mowy.

 

Pliki do pobrania:

Wspomaganie rozwoju mowy dziecka

Prawidlowy rozwoj mowy