Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu nasza szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Laboratoria Przyszłości – lekcje fizyki w klasach 8. Uczniowie uczyli się odczytywać schematy elektryczne, zbudowali Robobloqa, zaprogramowali jego trasę. Poznali praktyczne zastosowanie elementów elektrycznych i mikroprocesorów.

Dzień Edukacji Narodowej

„Narodowe czytanie”

Lekcja historii

Praca z drukarką 3D

 

Kolejny część wykorzystania mikrokontrolerów w naszej szkole. Tym razem złożyliśmy czujniki zmierzchu. Dioda zapalała się, gdy weszliśmy do ciemnego pomieszczenia. Uczniowie klasy 1 i VIIA
w praktyce zobaczyli zasadę działania takiego obwodu.

Przyszedł czas, by grupa czterolatków również poznała robota edukacyjnego Q – Scout User Manual. Przez godzinę dzieci świetnie się bawiły. Programowanie robota to też była dla nich zabawa. Najbardziej interesowały ich efekty świetlne i dźwiękowe wydawane przez robota, ale podstawy programowania mają już za sobą. Najważniejsze, że potrafią się nim posługiwać i przy tym się bawić.

Zdjęcia wykonane aparatem zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości

Tym razem klasa 2 przypomniała sobie zasady panujące podczas przebywania na ulicach z sygnalizacją świetlną. Za pomocą zestawu utworzonego z mikrokontrolerów otrzymanych w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” uczniowie mieli możliwość zobaczenia i wykorzystania mini sygnalizacji świetlnej.

Podobnie jak inne klasy uczniowie klasy 2 mieli możliwość zapoznania się z działaniem robota edukacyjnego.  Najpierw trochę zabawy, a potem pierwsze próby programowania. Jak na pierwszy raz nie było tak źle.

Klasa pierwsza również przeszła proste szkolenie z programowania robota edukacyjnego.  Było wiele zabawy, ale były również poważne problemy do rozwiązania – wybrać czerwone czy zielone światełko, robot ma poruszać się do przodu czy może skręcić? Z takimi problemami poradzili sobie jednak uczniowie. Żałowali tylko, że godzina zajęć tak szybko się skończyła.

Druga grupa pięciolatków doczekała się zajęć, na których uczniowie zapoznali się z robotem edukacyjnym.  Zabawa była fajna, gorzej było z programowaniem, każdy chciał programować jednocześnie. Udało się w końcu  ustalić pewne zasady i wyznaczono trasę, którą robot miał pokonać. Nie szkodzi, że robił nie to co dzieci chciały, ale i tak  zabawa była przednia.

W dniu 20 marca 2023 r.  Młodzież ze SKC w Starych Kobiałkach wraz z opiekunami odwiedziła Cmentarz Parafialny w Gończycach, gdzie pomodliła się przy zbiorowym grobie dzieci nienarodzonych. Poznały historię tego miejsca.
Nie mogliśmy ominąć kościoła. Tam również była modlitwa oraz poczęstunek przygotowany przez Panią Anię Bożek.
Głębokie podziękowania składamy na ręce  proboszcza tej parafii , KS. Kan. Jana Spólnego, który przygotował dla wszystkich niespodzianki w postaci książę, płyt i obrazków.
Było coś dla ducha i dla ciała. Uczniowie mieli okazję obejrzeć okolicę z wieży widokowej.

Zdjęcia wykonano aparatem zakupionym w ramach Programu Laboratoria Przyszłości.

Uczniowie klas siódmych wykorzystując mikrokontrolery zbudowali czujnik odległości, działający jak czujniki parkowania. Skorzystali z kursu Arduino nr 9 „Czujnik odległości HC – SR04”

Jedną z pomocy dydaktycznych jakie szkoła otrzymała w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” jest robot edukacyjny Robobloq Q-Scout. Tym razem klasa szósta zmierzyła się z wykorzystaniem tej pomocy w czasie zajęć.  Klasa szósta podczas dwóch zajęć, nie tylko nauczyła się obsługi i programowania robota, ale także zaprogramowali podaną trasę. Zwyciężyła grupa, której robot pokonał trasę najbardziej zbliżoną do zaprojektowanej.

Uczniowie klasy piątej próbowali swoich sił w programowaniu robota -Robobloq Q-Scout.  Uczniowie poradzili sobie równie dobrze, jak ich starsi koledzy. Robobloq Q-Scout – robot edukacyjny – to robot, który szkoła otrzymała w ramach projektu „Laboratoria przyszłści”.

 

Uczniowie klasy I wykorzystując mikrokontrolery na lekcji zapoznali się z sygnalizacją świetlną, która występuje na ulicach miast. Poznali zasady obowiązujące przy poruszaniu się po ulicach z taką sygnalizacją.

Uczniowie z sześciolatków mieli możliwość poznać możliwości mikrokontrolerów, wykorzystując w tym celu program służący do demonstracji sygnalizacji świetlnej. Przy tej okazji mieli okazję przypomnieć sobie zasady obowiązujące na drogach z taką sygnalizacją.

Przedszkolaki z oddziału pięciolatków poznały zasady poruszania się po ulicach, na których znajduje się sygnalizacja świetna. Do nauki posłużyły im mikrokontrolery, które otrzymaliśmy w projekcie „Laboratoria przyszłości”  prezentujące sygnalizację świetną.

Grupa czterolatków w formie zabawy zapoznała się z zasadami działania sygnalizacji świetlnej znajdującej się na ulicach miast. Program ten wykorzystano jako jedną z możliwości wykorzystania mikrokontrolerów z projektu „Laboratoria przyszłości” .

Klasy VII budowały czujnik odległości HC-Sr04

#LabotatoriaPrzyszłości

Projektujemy trasę Robobloqa

Projekty przyszłości
Zajęcia techniczne w klasie 3 z klockami Korbo, zakupionymi w ramach #LaboratoriaPrzyszłości
Zajęcia z Goglami VR. Uczniowie klas IV na zajęciach dodatkowych z matematyki poszerzali swoją wiedzę przez rozpoznawanie i nazywanie matematycznych modeli brył geometrycznych 3D za pomocą gogli VR zakupionych z programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie klas VII na fizyce omawiali ruch jednostajny i jednostajnie przyspieszony obserwowany za pomocą gogli VR, a na chemii obserwowali efekty reakcji chemicznych podczas wybuchu wulkanu na Islandii #LaboratoriaPrzyszłości

W dniu 29 listopada 2022r. uczniowie klas IV, V , VI i VII wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez edukatorów z Instytutu Badań Edukacyjnych. Poznali możliwości wykorzystywania laboratoryjnego sprzętu: drukarki 3D, multimediów czy mikrokontrolerów. Podczas lekcji edukatorzy rozwijali zainteresowania umiejętnościami, które pozwolą uczniom wykorzystać technologię w sposób zgodny z ich predyspozycjami. Warsztaty Laboratoria Przyszłości stworzyły przestrzeń do zabawy i eksperymentów, kreatywnego myślenia i szukania konstruktywnych rozwiązań.

15 listopada 2022 r uczniowie klasy czwartej poznawali tajniki drukarki 3D zakupionej w ramach #LaboratoriaPrzyszłości

21 października 2022 r. społeczność naszej szkoły obchodziła Święto Patrona Papieża Jana Pawła II pod hasłem „Nie lękajcie się miłości, która stawia wymagania”.

Uczniowie zaprezentowali się w pięknym montażu słowno-muzycznym, poświęconym rozważaniom Papieża na temat miłości, wolności i wiary. W uroczystości wykorzystaliśmy zestawy słuchawkowe zakupione w ramach #LaboratoriaPrzyszłości, a zdjęcia robiliśmy świetnym aparatem zakupionym również w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości

 

 

Dziś uczniowie i nauczyciele naszej szkoły przekonali się, że  wirtualna rzeczywistość (VR) daje niesamowite możliwości. Testowali okulary do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości ClassVR, które pozyskaliśmy w ramach Programu Laboratoria Przyszłości.

Edukacyjne klocki konstrukcyjne cieszą się wśród uczniów dużym powodzeniem. Podczas zajęć uczniowie  tworzą z nich ciekawe konstrukcje i budowle, rozwijając przy tym myślenie, kreatywność oraz pracę w grupie.