
„Wsparcie dostępu do dobrej jakości kształcenia w szkołach podstawowych Gminy Stoczek Łukowski” nr projektu FELU.10.03-IZ.00-0094/23
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+)
realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Całkowity koszt projektu: 1 147 500,00 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 975 375.00 zł
#FunduszeUE , #FunduszeEuropejskie
1. Projekt jest realizowany od dnia 1 stycznia 2024r. do 31 lipca 2025r. w 6 Szkołach Podstawowych z Gminy Stoczek Łukowski:
SP w Szyszkach
SP w Starej Róży
SP w Starych Kobiałkach
SP w Kisielsku
SP w Jedlance
SP w Starej Prawdzie
Celem projektu jest wsparcie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, ze szczególnym uwzględnieniem grup w niekorzystnej sytuacji, w odniesieniu do sześciu szkół podstawowych w gminie Stoczek Łukowski. Wsparciem objętych zostało 434 uczniów, z czego 138 to uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym 14 z niepełnosprawnościami), a także 62 nauczycieli.
Podstawą projektu jest realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów szkół objętych wsparciem w projekcie. Zajęcia prowadzone są w formie stacjonarnej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz z zastosowaniem m.in. takich metod jak nauka w praktyce i doświadczeniu. Zajęcia prowadzone są przez kadrę własną szkół, posiadającą adekwatne kompetencje i kwalifikacje. Uzupełniająco, w celu wsparcia rozwoju uczniów, wszystkie szkoły zostały doposażone również w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne, zwiększające ich potencjał dydaktyczny. Projekt zakłada realizację określonych rezultatów, w tym: rozwój kompetencji, umiejętności, talentów oraz zainteresowań uczniów poprzez organizację i przeprowadzenie nieodpłatnych zajęć indywidualnych i grupowych; udzielenie uczniom nieodpłatnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; udzielenie uczniom wsparcia w zakresie doradztwa edukacyjno – zawodowego; wsparcie potencjału dydaktycznego szkół poprzez zakup wyposażenia, pomocy i środków dydaktycznych; wsparcie procesu doskonalenia zawodowego na-li poszczególnych szkół.
W okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2025 r. w Szkole Podstawowej w Starych Kobiałkach zrealizowano 426 godzin zajęć projektowych w ramach 15 różnych rodzajów zajęć.
Zajęcia skierowane były m.in. na rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez praktyczne zadania i gry logiczne, które wzmacniały umiejętność analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów. Zajęcia językowe skupiały się na doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim, wykorzystując interaktywne metody nauki, takie jak symulacje rozmów i gry słowne. Zajęcia z programowania i kodowania rozwijały kompetencje cyfrowe uczniów, ucząc ich podstaw programowania, obsługi aplikacji edukacyjnych oraz bezpiecznego korzystania z Internetu. Na warsztatach przyrodniczych uczniowie rozwijali umiejętność obserwacji i analizy zjawisk naturalnych poprzez eksperymenty i badania terenowe.
Zajęcia logopedyczne koncentrowały się na rozwijaniu poprawnej wymowy, usprawnianiu aparatu mowy oraz doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych uczniów. Z kolei zajęcia z zakresu kompetencji społecznych i emocjonalnych uczyły współpracy w grupie, skutecznej komunikacji oraz rozwiązywania konfliktów. Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe, z którego skorzystało 20 uczniów, miało na celu wsparcie młodzieży w świadomym planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Uczniowie poznawali swoje mocne strony, zainteresowania i predyspozycje zawodowe poprzez testy oraz rozmowy z doradcą, rozwijając umiejętność podejmowania decyzji i planowania przyszłości.
🎓 Nowoczesne doposażenie szkoły
W ramach projektu zakupiono pomoce wzbogacające potencjał dydaktyczny szkoły oraz wyposażenie pracowni matematycznej, informatycznej, językowej, historycznej i przyrodniczej. Wśród najważniejszych zakupów znalazły się m.in.:
🔹 zestaw do doświadczeń chemicznych,
🔹 zestaw do doświadczeń z ciepła,
🔹 zestaw demonstracyjny o płynach i gazach,
🔹 zestaw doświadczalny do podstaw magnetyzmu,
🔹 maszyna elektrostatyczna,
🔹 szafa metalowa do przechowywania odczynników chemicznych,
🔹 roboty edukacyjne,
🔹 magnetyczny zestaw demonstracyjny „Poczet królów”,
🔹 karty konwersacyjne z języka angielskiego.
Zakupione pomoce dydaktyczne są intensywnie wykorzystywane podczas zajęć, umożliwiając uczniom zdobywanie wiedzy w sposób praktyczny i angażujący. Zestawy do doświadczeń chemicznych i fizycznych pozwalają na samodzielne przeprowadzanie eksperymentów, rozwijając umiejętności badawcze i analityczne. Maszyna elektrostatyczna i zestaw magnetyczny pomagają w zrozumieniu zjawisk fizycznych w sposób obrazowy. Karty konwersacyjne oraz gry językowe wspomagają naukę języka angielskiego poprzez ćwiczenia rozwijające płynność wypowiedzi i umiejętność reagowania językowego.
Dzięki nowoczesnym narzędziom dydaktycznym nauka w szkole staje się bardziej atrakcyjna, interaktywna i dostosowana do indywidualnych potrzeb uczniów, co znacząco wpływa na podniesienie jakości edukacji w naszej szkole.