Psycholog

Psycholog szkolny

Pani Agata Święch pełni w naszej szkole rolę psychologa.

Zadaniem psychologa jest wspieranie uczniów oraz pomoc im w radzeniu sobie z różnymi problemami
i trudnościami. Psycholog szkolny  wspiera rozwój i edukację uczniów.

Do psychologa szkolnego można zwracać się z  różnymi sprawami – związanymi ze szkołą, ale również
z rówieśnikami, czy z problemami domowymi.

Harmonogram pracy psychologa:

poniedziałek: 8.00-10.35

wtorek: 8.00-10.35

środa: 8.00- 12.45

czwartek: 8.00- 9.40

piątek: 8.00-12.45

Drogi uczniu!

Jeśli:

  • masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać,
  • czujesz się samotny,
  • masz jakiś sekret/ tajemnicę i chcesz się z tym kimś podzielić,
  • boisz się chodzić do szkoły,
  • źle czujesz się w swojej klasie,
  • czujesz się odizolowany od rówieśników albo wpadłaś/ wpadłeś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są złe),
  • ktoś Ci dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi, wymusza od Ciebie pieniądze itp.,
  • masz inne problemy w relacjach z rówieśnikami lub osobami dorosłymi (rodzicami, nauczycielami),
  • masz trudności w nauce,
  • martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
  • często boli cię głowa albo brzuch chociaż jesteś zdrowy,
  • masz problem z kontrolowaniem agresji,
  • często „wybuchasz” i tracisz równowagę,
  • zrobiłeś cos, czego bardzo żałujesz,
  • jesteś nieśmiała/ ły i bardzo chcesz to zmienić,
  • nie wiesz jaką szkołę średnią wybrać lub co robić w życiu,
  • po prostu chcesz o coś spytać,

Przyjdź – razem spróbujemy sobie z tym poradzić.

Rozmowa może sprawić, że znajdziesz sposoby rozwiązania nurtujących Cię problemów. Twoje problemy nie świadczą o tym, że jesteś inna/y, gorsza/y. Inni też mają problemy. Wszyscy ludzie je mają. Jesteś odważna/y, bo umiesz przyznać się samemu przed sobą, że nie potrafisz sobie z czymś poradzić. Rozmowa to dojrzała i właściwa decyzja.

Jak zapisać się do psychologa?

Do psychologa szkolnego możesz iść sam/a w godzinach jego pracy. Nie musisz w tym celu mieć zgody rodziców, czy opiekunów.

Do psychologa szkolnego możesz iść między innymi gdy:

  • odczuwasz trudności w kontakcie z rówieśnikami
  • ktoś Cię zaczepia, przezywa, zabiera Twoje rzeczy
  • obawiasz się jakiegoś nauczyciela lub masz poczucie, że nie jesteś sprawiedliwie traktowany
  • odczuwasz trudności w kontakcie z rodzicami bądź innymi członkami rodziny
  • doświadczasz przemocy w swoim domu lub jakimkolwiek innym miejscu
  • czujesz się osamotniony lub smutny
  • a także w wielu innych sytuacjach, w których potrzebujesz porady i wsparcia

Najważniejszym celem pracy psychologa szkolnego jest zapewnienie opieki psychologicznej uczniom oraz zapewnienie wsparcia rodzicom i nauczycielom. Podstawowymi zadaniami w codziennej pracy psychologa, dzięki którym cel ten może zostać realizowany, są:

Praca z uczniem:

  • diagnoza potencjalnych możliwości ucznia,
  • diagnoza trudności emocjonalnych ucznia poprzez obserwację
    w klasie, wywiad z rodzicem lub nauczycielem oraz wykorzystanie technik projekcyjnych,
  • indywidualne zajęcia z uczniami (relaksacyjne, rozwijające, korygujące, wspomagające),
  • zajęcia z klasami – integracyjne, psychoedukacyjne, profilaktyczne, wychowawcze, rozwijające kompetencje społeczne,
  • rozmowy terapeutyczne oraz grupowe zajęcia o charakterze terapeutycznym
    z uczniami.

Praca z rodzicem/ opiekunem:

  • indywidualne spotkania z rodzicami o charakterze psychoedukacyjnym,
    • poradnictwo wychowawcze oraz konsultacje rodzinne,
    • udzielanie informacji zwrotnych na temat przebiegu pracy z dzieckiem, ukierunkowywanie oddziaływań rodzicielskich,
    • udzielanie wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych, kierowanie do specjalistów w zależności od potrzeb,
    • przygotowywanie dla rodziców ulotek i artykułów o treściach psychoedukacyjnych na wybrane tematy (np. nadpobudliwość psychoruchowa, dysleksja, rozpoczęcie nauki w szkole, uzależnienia, agresja, itp.).

Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami i pedagogiem szkolnym:

  • wywiady na temat funkcjonowania społecznego i emocjonalnego uczniów,
  • konsultacje w celu ustalenia optymalnych sposobów oddziaływań,
  • z wychowawcami i pedagogiem szkolnym,
  • interwencje wychowawcze,
  • udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych i konfliktowych.

Drogi rodzicu/ opiekunie!

Jeśli:

  • martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
  • niepokoją Cię jego wyniki w nauce,
  • coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
  • zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło, a nie wiesz dlaczego,
  • Twoje dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chciałbyś mu pomóc to zmienić,
  • chciałbyś poprawić lub pogłębić relacje ze swoim dzieckiem,
  • nauczyciele zwracają uwagę, że w szkole z dzieckiem się coś dzieje (ma problemy
  • z koncentracją, ma trudności w nauce, łatwo wpada w gniew, ma trudności
  • z przestrzeganiem dyscypliny, jest lękliwe lub wycofane itd.),
  • Twoje dziecko zachowało się tak, że czujesz się zaskoczony i chcesz się upewnić czy wszystko jest w porządku,
  • chcesz się zasięgnąć porady dotyczącej instytucji świadczącej pomoc dziecku i rodzinie, a także placówek specjalistycznych (diagnostycznych i leczących),

Przyjdź – razem spróbujemy się temu przyjrzeć.

Moja praca bez Twojego udziału nie przyniesie dużych efektów. Pewnie czasem Cię dziwi, niepokoi, a może nawet złości, że zapraszam Ciebie na rozmowę. A może obawiasz się, że będziesz oceniany jako rodzic. To są zupełnie naturalne odczucia. Jako rodzic/ opiekun jesteś najważniejszy dla swojego dziecka i dlatego tak ważne jest, żebyśmy wspólnie starali się znaleźć rozwiązanie.

Drogi nauczycielu/ wychowawco!

Jeżeli opisane poniżej sytuacje mają miejsce w Twojej klasie lub podczas Twoich lekcji, proponuję spotkanie. Może ono pomóc Tobie i Twoim uczniom:

  • do klasy trafia nowy uczeń,
  • klasa jest słabo zgrana lub występują w niej problemy wychowawcze,
  • byłeś/aś świadkiem bójki, pobicia, groźby, przezywania, oczerniania,
  • zachowanie ucznia zmieniło się na gorsze lub zaobserwowałeś/aś inne wzbudzające Twój niepokój objawy u swojego ucznia,
  • uczniowie wagarują, rozmawiają na lekcjach,
  • masz trudności z przeprowadzeniem lekcji.